A merge la stomatolog nu înseamnă doar a ați face o programare și a onora acea programare. Lucrurile nu sunt complicate, dar nu sunt nici chiar atât de simple. În momentul în care te-ai așezat pe scaunul stomatologului ești față în față cu un om precum și dentistul la rândul lui este față în față cu o altă persoană. Asta este practic ceea ce se numește o relaționare interumană. Pentru ca o astfel de relaționare să fie una plăcută și de succes este nevoie de încredere, respect și empatie, toate trei neapărat reciproce. Despre încredere și respect în relația dintre oameni s-a mai vorbit, dar de ce este nevoie și de empatie? Și ce legătură are asta cu succesul tratamentului stomatologic? Ei bine, stomatologul sătmărean Octavian Tașnadi a abordat acest subiect în cadrul podcastului său, Dr. Tașnadi Podcast și a răspuns la aceste întrebări.
Să luăm lucrurile pe rând. Mai întâi trebuie înțeles că atunci când mergi la stomatolog ești primit de o întreagă echipă, dar nu ești un outsider pentru că și tu faci parte din acea echipă! Da, echipa este alcătuită din medic, asistent, tehnician plus însuși pacientul. Dacă între acești membri ai echipei nu există încredere și empatie, rezultatele nu vor fi cele dorite!
Până la stabilirea planului de tratament…
Discuția inițială dintre pacient și medic este una mult mai importantă decât pare la prima vedere pentru finalitatea cu succes a tratamentului dorit. Este foarte important ca părțile implicate să înțeleagă foarte bine ce dorește fiecare, dar și ce este cel mai bine pentru fiecare, în special ce este mai bine pentru pacient.
„Pacientul când vine la tratament are niște pretenții. Nu suntem la fel, suntem diferiți, pretențiile diferă foarte mult de la un pacient la altul. Pretențiile unora sunt foarte mari. Își dorește să zâmbească ca un actor sau ca o actriță. Pe de altă parte pretențiile altora sunt mult prea joase. Atât de joase încât dacă îi satisfacem doar pretențiile lui, poate să rămână cu o infecție sau cu afecțiuni bucale, poate să rămână cu lipsuri de dinți. El dorește să rezolvăm doar ce se vede, vitrina. Cu asta noi nu rezolvăm problemele. Noi trebuie să îi asigurăm și funcționalitatea.
Și din din punct de vedere medical trebuie să fie în regulă și fiziologic trebuie să fie în regulă. În această situație încercăm să îi explicăm pacientului că are nevoie de mai mult. Adică pretențiile lui joase referitoare la front pentru că acolo lipsește un singur dinte, dar în spate sunt plin de rădăcini, dar nu contează pentru că nu se vede, noi trebuie să ridicăm aceste pretenții ale lui.
Deci pretențiile pacientului trebuie să fie pe un interval de dorințe și nevoi minime. Pe acest interval trebuie să găsim un echilibru și în acest moment trebuie să definim planul de tratament”, a explicat dr. Tașnadi la podcast.
Care este diferența dintre valoare și preț?
Stomatologul sătmărean axat pe implantologie spune că mai apoi pentru a pune la punct planul de tratament este nevoie de anumite sacrificii. Asta mai ales în situația în care pretențiile sunt mari, foarte aproape de dorințe. Atunci și sacrificiile pacientului și ale medicului trebuie să fie mai mari. Este vorba despre timp, răbdare și efort financiar. Dar oare în ceea ce privește efortul financiar, care este diferența dintre valoare și preț?
“Multă lume confundă aceste două noțiuni, sunt foarte diferite. Valorile noastre sunt diferite de la individ la individ. Unii pun valoare mai mare pentru un serviciu sau pentru un produs, alții pun valoare mult mai mică sau chiar deloc. Valoarea este definită prin preț. În momentul în care pacientul plasează valoarea promisă a lucrării la un nivel și prețul acelei lucrări, acelui serviciu, este cel puțin egal sau mai jos decât valoarea percepută, în momentul acela pacientul este de acord cu lucrarea”, cu planul nostru de tratament, spune Tașnadi.
Ce este empatia?
Ce este până la urmă empatia? De ce este nevoie de așa ceva și ce legătură are aceasta cu succesul tratamentului stomatologic? Tașnadi, stomatolog cu o experiență de peste 20 de ani, a răspuns fără ezitare.
„În momentul în care am fixat planul de tratament eu empatizând cu pacientul doresc să îi fac acel tratament care mi-ar place mie să îmi fie făcut dacă aș fi eu pacientul, asta înseamnă empatie! La finalul tratamentului pacientul trebuie să primească mai mult decât se asteaptă. Adica să-i livrăm calitate superioară față de așteptările lui. În momentul în care noi i-am asigurat cel puțin cât sunt pretențiile lui, eu prefer să asigur mai mult, în momentul acela pacientul este foarte mulțumit”.
Ce se întâmplă atunci când încrederea nu este reciprocă?
Poate pentru unele persoane lipsa încrederii în cei de lângă ei nu este o problemă foarte mare însă în relația medic – pacient, Octavian Tașnadi consideră că lucrurile nu au cum să iasă bine atunci când acest element cheie lipsește.
“Dacă pacientul vine fără încredere nu o să începem colaborarea. Mai avem și situația în care pacientul are încredere, dar și-o pierde pe parcurs din diferite motive, nu neapărat din motive legate de serviciile medicului sau ale cabinetului. Pacientul pe parcurs mai colectează niște informații și se răzgândește și începe să pună întrebări inutile sau să îmi adreseze din nou aceiași întrebare pe care am discutat-o rândurile trecute. În momentul acela în care simt că scârție această încredere, nu avem încotro, trebuie să renunțăm la colaborare”, concluzionează stomatologul sătmărean.
Puteți viziona în întregime episodul #10 al podcastului Dr. Tașnadi Podcast, aici. Cabinetul de medicină dentară Dr. Tașnadi este situat în Municipiul Satu Mare, B-dul Transilvania Bl. 2, intrarea din parcarea între blocuri din zona magazinului Profi. Dr. Tașnadi oferă servicii de implantologie, protetică pe implanturi și protetică estetică.